Nawodnianie organizmu

Nawodnianie organizmu

 

NAWODNIENIE ORGANIZMU

Odwodnienie organizmu – sprawdź co zrobić, by nawodnienie organizmu było efektywne.

Nawodnienie organizmu powinna być logiczna i prosta dla każdego dorosłego człowieka. Również dzieci, kierujące się pragnieniem, wiedzą kiedy poprosić o picie. W momencie, kiedy nie będziecie uzupełniać swoich płynów z pewnością Wasze samopoczucie się popsuje.

nawodnienie organizmu

Trzeba mieć świadomość, że odwodnienie organizmu jest zjawiskiem bardzo groźnym, mogącym prowadzić nawet do śmierci. Dorosły człowiek bez jedzenia jest w stanie przeżyć nawet miesiąc, ale bez wody maksymalnie kilka dni. Zapotrzebowanie organizmu na wodę jest naprawdę bardzo duże, tak samo jak na tlen, dlatego nie należy ograniczać tej ilości, a uzupełniać ją na bieżąco. W końcu woda jest głównym składnikiem naszego ciała, dlatego hasło: pij wodę, jest jak najbardziej wskazane. 

Jakie są objawy odwodnienia organizmu – przeczytaj czym się charakteryzują?

Pierwszym sygnałem, że objawy odwodnienia u dziecka, jak i u dorosłego występują jest pragnienie. Organizm informuje nas, że potrzebuje wody. Nawet niewielki brak wody może prowadzić do bardzo przykrych konsekwencji. Jak już zostało wspomniane wcześniej, pragnienie z wiekiem maleje, dlatego tak ważne jest, aby osobom starszym przypominać ile pić wody powinny.

ile wody dziennie

Kolejnym znakiem, że odwodnienie u dziecka lub dorosłego się pojawiło są zmiany w kolorze lub ilości oddawanego moczu. Zdrowy mocz powinien być lekko żółty. Jeżeli jest ciemnożółty lub pomarańczowy oznacza to, że pijesz za mało. Konieczne jest wtedy nawodnienie organizmu, aby można było przywrócić jego prawidłowe funkcjonowanie. Jeżeli natomiast kolor moczu jest za jasny, wtedy oznacza to, że pijemy po prostu za dużo i trzeba zastanowić się, jak usunąć wodę z organizmu.

picie wody

Jeżeli występuje odwodnienie objawy to także senność, zmęczenie, bóle głowy, zmiany w elastyczności skóry, a także ogóle rozdrażnienie. Trzeba wtedy dowiedzieć się, jak nawodnić organizm w skuteczny sposób, aby pozbyć się tego problemu.

Ile wody dziennie powinni pić dorośli mężczyźni i kobiety, a ile dzieci?

Mężczyźni każdego dnia powinni wypić co najmniej 2,5 litra wody, a kobiety co najmniej 2 litry wody. Dzieci w wieku od 14 do 19 roku życia na każdy kilogram swojego ciała powinny spożywać 30 ml wody. Zapotrzebowanie organizmu na wodę wzrasta jednak wraz ze wzrostem temperatury, czyli latem. Zalecane jest wtedy zwiększenie ilości o 270 ml na każdy stopień powyżej 37 stopni Celsjusza. odwodnienie organizmu

Niedobrym zjawiskiem jest to, że osoby starsze nie odczuwają pragnienia tak bardzo, jak osoby młode. Warto wiedzieć, że dziecko znajdujące się w brzuchu mamy składa się praktycznie w 90% z wody. To pokazuje, jak ważna jest woda i to, że w zasadzie od wody wszystko się zaczyna. Osoby starsze, u których picie wody schodzi na dalszy plan, zaczynają mieć problem z funkcjonowaniem nerek. Mają także problem z oddawaniem moczu, ponieważ nie dostarczają do organizmu wody w regularnych odstępach, co nie pozwala na jego prawidłowe funkcjonowanie.

Sprawdź również inne zagadnienia związane z nawodnieniem organizmu:

  • prawidłowe nawodnienie organizmu
  • nawodnienie organizmu norma
  • jak sprawdzić nawodnienie organizmu
  • odpowiednie nawodnienie organizmu
  • szybkie nawodnienie organizmu
  • zbyt duże nawodnienie organizmu

Jak prawidłowo nawodnić organizm? Szczególnie latem jest to bardzo ważne pytanie, woda to jedna z najważniejszych substancji w naszym ciele, bez której nie jesteśmy w stanie funkcjonować. Woda w ciele człowieka stanowi nawet 50-60 proc. masy dorosłego człowieka.

Woda pełni w organizmie mnóstwo ważnych funkcji:

  • transportuje substancje odżywcze po całym organizmie,
  • pozwala usuwać z niego zbędne produkty przemiany materii,
  • reguluje temperaturę ciała,
  • umożliwia trawienie i wchłanianie składników odżywczych,

Odpowiednie nawodnienie

Odpowiednie nawodnienie organizmu pozwala nam zachować zdrowie i dobre samopoczucie. Jeśli pijemy odpowiednie ilości wody, rzadziej odczuwamy głód (co jest szczególnie ważne w trakcie diety odchudzającej). Lepiej trawimy i szybciej pozbywamy się zbędnych produktów przemiany materii. Dzięki lepszemu nawodnieniu organizmu mamy więcej energii, ale i poprawioną pamięć i koncentrację.

Woda jest też podstawą w przypadku aktywności fizycznej, pozwala odprowadzać ciepło i zapobiega skurczom mięśni. Dodatkowo również wzmacnia odporność naszego organizmu (dobrze nawilżona śluzówka znacznie skuteczniej chroni przed wnikaniem drobnoustrojów). Woda to także piękno, bo pozwala zachować elastyczną i jędrną skórę.

jak nawodnić organizm

Objawy odwodnienia

Organizm traci wodę nieustannie, podczas oddychania, przez skórę i wraz z moczem. Odwodnienie organizmu ma kilka etapów. Pierwszy następuje przy bardzo niewielkim niedoborze płynów. Znakiem tego jest osłabiona koncentracja, zmęczenie, rozdrażnienie czy ból głowy, co ważne często nie odczuwamy wtedy jeszcze znaczącego pragnienia.

Przy ubytku wody wielkości 1-2 proc. masy ciała czujemy już silne pragnienie, rzadziej oddajemy mocz oraz czujemy suchość w ustach. Przy utracie wody sięgającej 3-4% dochodzi brak apetytu, osłabienie, ból głowy, a nawet zaburzenia rytmu serca czy gorączka.

Objawy odwodnienia organizmu dają o sobie znać stosunkowo późno, dlatego pierwsze z nich powinny być dla nas lampką alarmową. Zwłaszcza latem, kiedy utrata wody przez wysoką temperaturę może następować bardzo szybko. Najlepiej nawadniać organizm na tyle systematycznie, by w ogóle do ich wystąpienia nie dopuszczać.

Ile wody dziennie?  

Pijmy wodę często i niewielkimi porcjami także wtedy, gdy nie czujemy pragnienia. Jeżeli chodzi o nawodnienie organizmu zostały opracowane normy, które zależą od wieku i płci. Jednak najprostszym sposobem jest pomnożeniem swojej aktualnej masy ciała przez 30 ml, bo tyle potrzebujemy wody minimum na dzień.

W dobie obecnie rozwijającej się technologii dobrym pomysłem jest aplikacja przypominająca o piciu wody, która będzie nas regularnie informowała.

ile pić wody

Jak uzupełnić elektrolity domowym sposobem?

Najlepiej przygotować w domu izotonik, który zadba o prawidłowe nawodnienie organizmu każdego dnia.

Oto przepis na domowy izotonik – wszystkie składniki należy ze sobą wymieszać:

  • 1litr wody
  • 3 łyżki miodu*(60-80g cukrów) możesz też użyć cukru zwykłego albo trzcinowego
  • sok z 1 cytryny;
  • 1/4 łyżeczki soli
  • dodatki smakowe – zioła/lód/imbir uprawy
[ssba]