Dieta wegetariańska – dieta przyszłości

Dieta wegetariańska – dieta przyszłości

“Nic nie przyniesie większej korzyści ludzkiemu zdrowiu oraz nie zwiększy szans na przetrwanie życia na Ziemi w tak dużym stopniu jak ewolucja w kierunku diety wegetariańskiej.”

Albert Einstein

Wegetarianizm – odpowiednio zbilansowana dieta wegetariańska utrzyma Cię w zdrowiu!

Ogólnie przyjęło się, że wegetarianizm jest bardzo korzystny dla zdrowia, ale tylko wtedy, gdy jest stosowany z rozwagą, a dieta jest odpowiednio zbilansowana. Ważne jest więc, aby została w racjonalny sposób ułożona, a dzięki temu można będzie zmniejszyć ryzyko zachorowania na różne choroby cywilizacyjne. Dlatego, zanim zdecydujesz się żyć jako wegetarianin, dowiedz się co możesz jeść i w jaki sposób powinno się komponować składniki poszczególnych dań.

Dania wegetariańskie – wdroż do swojego jadłospisu zdrowe posiłki bez dodatków mięsa. 

Coraz więcej osób przestaje jeść mięso, dlatego dania wegetariańskie zyskują na popularności. Powody przejścia na tę dietę są różne. Mogą to być kwestie etyczne, ekologiczne, religijne lub zdrowotne. Wiele osób wyłącza mięso ze swojego jadłospisu także dlatego, że uważają, że jest ono po prostu niezdrowe. Zwolennicy tego typu diety przekonują, że zawarte w mięsie składniki odżywcze z powodzeniem można zastąpić produktami roślinnymi. W wielu przypadkach jest to prawda, ale tylko wtedy, gdy dieta wegetariańska przepisy ma odpowiednio zróżnicowane i bardzo dobrze zbilansowane. Dzięki temu nie będzie powodowała uszczerbku na zdrowiu i będzie przynosiła same korzyści.

Przepisy wegetariańskie – dieta musi być odpowiednio skomponowana, by dostarczała wszystkich odpowiednich mikroelementów do organizmu. 

Ważne jest, aby przepisy wegetariańskie zostały do konkretnej osoby dobrane w sposób indywidualny. W końcu każdy organizm ma inne zapotrzebowanie na poszczególne składniki odżywcze. Dzięki temu, że wegetariańskie przepisy będą właściwie dobrane, w organizmie nie będzie brakowało witamin, węglowodanów, białka, tłuszczów oraz innych składników odżywczych. Ważna jest zarówno ich ilość dostarczana do organizmu, ale także jakość. Więcej energii z pożywienia będą potrzebowały osoby ćwiczące na siłowni, a mniej te, które na co dzień pracują przy biurku.

Potrawy wegetariańskie nie muszą być nudne – nasze diety są bardzo zróżnicowane!

Inne zapotrzebowanie na witaminy mają również dzieci, a inne dorośli, dlatego jak widać potrawy wegetariańskie muszą być w każdym calu zróżnicowane. Trzeba mieć świadomość, że co dobre dla jednego, niekonieczne jest równie korzystne dla drugiego. Na szczęście kuchnia wegetariańska jest na tyle zróżnicowana, że można będzie znaleźć odpowiednie propozycje dla siebie. 

Czy wegetarianie jedzą ryby?

Jest to kwestia bardzo indywidualna, ale z założenia wegetarianie nie jedzą żadnego rodzaju mięsa, także tego pochodzącego od ryb. Niektóre osoby idą na odstępstwa i decydując się na jedzenie wegetariańskie nie rezygnują z ryb. Można jednak określić ich wtedy bardziej jaroszami, niż wegetarianami. 

Sprawdź również inne zagadnienia związane z wegetarianizmem:

  • jak przejść na wegetarianizm
  • rodzaje wegetarianizmu
  • odmiany wegetarianizmu
  • wegetarianizm jadłospis
  • czy wegetarianizm jest zdrowy

Badania potwierdzają że wegetarianizm może być wybawieniem na niektóre problemy cywilizacyjne. Zachwalają ją nie tylko entuzjaści tego modelu żywienia, ale i specjaliści z dziedziny medycyny. Dieta bezmięsna niesie ze sobą cały wachlarz korzyści dla zdrowia ale co wydaje się ważniejsze dla naszej planety.

wegetariańskie przepisy

Prawidłowo skomponowana, pełnowartościowa dieta wegetariańska, pomaga zapobiegać wielu chorobom. Zmniejsza bowiem ryzyko wystąpienia:

  • otyłości,
  • cukrzycy typu 2.,
  • choroby niedokrwiennej serca,
  • nadciśnienia tętniczego,
  • hipercholesterolemii,
  • nowotworów,
  • kamicy żółcioweji nerkowej,

Według ostatnich zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia zalecana ilość spożywanego mięsa tygodniowego wynosi 0,5 kg. Oznacza to, że w ciągu tygodnia powinniśmy zjeść 3 razy porcję mięsa po 150 – 200 gram.

O co chodzi w diecie wegetariańskiej?

Dieta wegetariańska polega na wyłączeniu z diety mięsa oraz produktów i potraw zawierających w swoim składzie mięso. Podstawą diety są surowce i produkty pochodzenia roślinnego tj. rośliny zbożowe, strączkowe, okopowe, oleiste, owoce, warzywa, grzyby i orzechy. Decydując się na wegetarianizm, wybieramy przede wszystkim produkty świeże – warzywa i owoce oraz zboża. Tym samym, dostarczamy organizmowi większą ilość przeciwutleniaczy, witamin i składników mineralnych. Natomiast eliminujemy zbędne i niezdrowe tłuszcze. Aby dieta bezmięsna była naprawdę korzystna dla ciała, musi być ona pełnowartościowa.potrawy wegetariańskie

Nieprawidłowe odżywianie podczas stosowania diety wegetariańskiej, jest przyczyną wielu niedoborów, co w konsekwencji może prowadzić do poważnych chorób.

Zagrożenia wynikające z źle stosowanej diety wegetariańskiej:

  1. Zbyt niska podaż energii – niebezpieczna szczególnie dla osób wiodących bardzo aktywny tryb życia, w tym sportowców,
  2. Niedobór witamin: B12 i D,
  3. Mała dostępność naturalnych składników mineralnych: żelaza,wapnia oraz cynku,
  4. Niska wartość biologiczna spożywanego białka.

Białko w diecie wegetariańskiej

Źródłem pełnowartościowego białka (takie której jest najlepiej przyswajalne dla naszego organizmu) jest mięso. Natomiast dla osób będących na diecie wegetariańskiej są zboża (które zawierają 10-12% białka), orzechy (ok. 20% białka) i właśnie „strączki”, czyli rośliny strączkowe (nawet do 35% białka). Rośliny strączkowe to rośliny z rodziny bobowatych (motylkowatych). Do najpopularniejszych „strączków” należą: różne rodzaje fasoli, groch, soczewica, ciecierzyca, bób i soja.

Obecnie bardzo popularne stały się kofty wegetariańskie, produkty otrzymywane z fermentowanej soi tj. tofu, tempeh oraz wysokobiałkowy, wegański produkt spożywczy otrzymywany z glutenu pszennego, jako substytut mięsa – seitan.

Wegetariański jadłospis

Aby prawidłowo i zdrowo prowadzić dietę wegetariańską, niezbędna jest wiedza na temat wartości odżywczych konkretnych produktów. Pomaga to urozmaicić dietę, chroniąc przed wystąpieniem niedoborów pokarmowych.

dania wegetariańskie

Przykładowe dania wegetariańskie skomponowane w menu:

Śniadanie:

Jogurt naturalny ze świeżymi truskawkami i domową granolą

II śniadanie:

Sałatka ze szpinakiem, mango, grillowanym tofu podana z kremem balsamicznym

Obiad:

Kotlety cieciorkowe z bazyliowym pesto, pieczonymi ziemniakami i surówką z czerwonej kapusty

Podwieczorek:

Czekoladowo – bananowe muffinki

Kolacja:

Makaron ryżowy z kiełkami fasoli mung, brokułem i sezamem

[ssba]